Waar staan wij voor?

Ons logo is een tuin vol bloemen in alle soorten en maten, geuren en kleuren. Het zijn net onze kinderen. Ze zien er anders uit en ze hebben allemaal nét wat anders nodig om te groeien en te bloeien.

Wij zijn er samen om onze kinderen te zien en te horen. Rekening te houden met de ontwikkelingsfase waarin ze zitten. Oog te hebben voor hoe hun pet staat, hun talenten aan te moedigen en aan te voelen aan welke volgende stap ze toe zijn of juist nog niet. Het is aan ons allemaal om onze kinderen een veilige omgeving te bieden waarin ze durven zeggen wat ze nog moeilijk en spannend vinden, waarin ze iets nieuws durven doen en waarin ze ook trots kunnen zijn op wat ze al kunnen. Een omgeving die uitdaagt, inspireert en uitnodigt om al onderzoekend, spelend en bewegend te ontdekken.

Veel kinderen worden op een fijne manier groter en wijzer en vinden het heerlijk bij ons op school. Van hun ouders krijgen we waardering voor de sfeer die we creëren voor de persoonlijke aandacht die we kinderen geven. Prachtig!

Ons huidige manier van werken schrijft voor dat we met de hele klas vraagstukjes gaan doen, terwijl sommige kinderen daar echt nog niet aan toe zijn. Soms zegt ons systeem dat we binnen in de klas aan een tafeltje zitten te leren, terwijl het veel spannender en leerzamer zou zijn om buiten op avontuur te gaan. Soms móeten we verder met de les omdat er volgens ons eigen rooster nou eenmaal 25 kinderen moeten leren rekenen. Dat willen we in de toekomst graag anders gaan doen.

Op De Bloemaert helpen we elkaar élk kind te zien en het te geven wat het nodig heeft. Waarom we dit zo belangrijk maken? Uit ervaring weten we dat kinderen die even niet mee willen doen even niet mee kunnen doen. Ze zijn ergens nog niet aan toe. Ze begrijpen iets niet en durven dat niet te zeggen. Ze kunnen zich niet concentreren omdat ze boos over iets zijn, erg verdrietig of juist heel blij. Die helpen we vooruit door ze vertrouwen en veiligheid te bieden.

Anderzijds weten we dat kinderen het beste leren wanneer ze gelukkig zijn. Dan gaat het onderzoeken en experimenteren eigenlijk vanzelf. Dan zie je een kind dat wil leren lezen omdat het in de leerlingenraad gaat. Een kind dat wil leren hoe Prowise werkt omdat het iets wil vertellen over zijn spierziekte. Dan zien we kinderen lachen, spelen en bewegen in de apotheek die we hebben ingericht in het themalokaal, waar ze een gesprekje nadoen met de patiënt, een recept bedenken, het medicijn maken en dat afrekenen.

Als leren zo vanzelf gaat, nestelt het geleerde zich diep in het systeem. Kinderen vergeten het nooit meer. Diep leren, wordt dat ook wel genoemd. En dat diepe leren, dat gunnen we al onze kinderen. Want ook de kinderen die nu al prima meekomen worden blij als ze op een andere manier uitgedaagd worden, als ze hun grenzen kunnen verleggen. En wij geloven dat de collega's die kinderen aan het diep leren kunnen krijgen ook zichzelf uitdagen, groeien in hun vak, meer plezier halen uit wat nu al hun passie is.
Cookie instellingen